Kermis

De incassomedewerker

Incassomedewerkers hebben een niet al te vrolijke reputatie. Is dat terecht? Debiteuren die met een incassobureau te maken krijgen hebben vaak een probleem. In het beste geval is een factuur “aan de aandacht van de debiteur ontsnapt”. Regelmatig hebben debiteuren serieuze financiële problemen. Maar soms willen debiteuren gewoon niet betalen.

Een incassomedewerker zoekt contact met een debiteur omdat een bedrag niet is betaald. De debiteur komt een overeenkomst niet na. Het niet betalen van een energierekening, telecomfactuur, zorgpremie, huur of andere vordering. Dan is het heel logisch dat de schuldeiser maatregelen wil nemen. Maar niet iedere debiteur kan dat waarderen. Natuurlijk, er zijn schrijnende gevallen. Financiële problemen door het verlies van werk of door een echtscheiding. De incassomedewerker zal de debiteur in dan geval doorverwijzen naar schuldhulp verlenende instanties of een andere oplossing proberen te vinden. Het is te begrijpen dat een incassomedewerker zoekt naar de betrouwbaarheid van het verhaal van de debiteur en vraagt naar onderbouwing of bewijzen. Debiteuren vinden dat vaak vervelend.

Zij beseffen niet dat de betaalmoraal bij een flinke groep debiteuren heel belabberd is, of dat er nogal eens creatieve smoezen worden opgehangen…

Ik heb een keer met enkele incassogesprekken mogen meeluisteren. De incassomedewerkster belde een debiteur met een achterstand van ongeveer  €800,- op een mobiele telefoonrekening. De man had al maanden niet betaald en niet gereageerd op brieven, sms, e-mail en telefoontjes van het incassobureau. Nu nam hij, waarschijnlijk per ongeluk, de telefoon op. De incassomedewerkster gaf aan dat zij belde met betrekking tot een openstaande rekening voor zijn mobiele telefoon en graag met hem wilde afspreken hoe het bedrag terug betaald kon worden. De man ontstak in woede en gaf aan dat dat voorlopig niet ging lukken. De medewerkster gaf aan dat verplichtingen uit de overeenkomst moeten worden nagekomen en zij dus echt graag een goede afspraak met hem wilde maken. Een terechte en duidelijke vraag op vriendelijke toon. De reactie van de debiteur was verbijsterend.

Ja luister eens, het is hier volgende week kermis in het dorp, dus ik ga voorlopig echt niet betalen…

Debiteur

 

 

 

 

De incassomedewerkster vertelde dat er, gezien de hoogte en de duur van de achterstand, geen reden kon zijn voor verder uitstel van betaling, De man weigerde een betalingsafspraak te maken en werd onredelijker en bozer. De incassomedewerkster kon uiteindelijk niets anders doen dat het dossier overdragen aan de deurwaarder.

Een telefoontje van een incassomedewerker mag vervelend zijn, de intentie is om te komen tot een oplossing. Sommige debiteuren zouden zich dat beter moeten beseffen. Toegegeven, de toon en houding van incassomedewerkers kan soms vervelend zijn. Er zijn professionele en minder charmante incassobureaus. Toch is het voor beide partijen van belang om tot een goede afspraak te komen. Daarnaast is het fatsoenlijk om het gesprek op een redelijke manier te voeren. Hoe beter de oplossing, hoe eerder de schuld is ingelost. Dat is voor zowel schuldeiser, incassobureau als debiteur de meest ideale uitkomst. Het werk van de incassomedewerker wordt te vaak en ten onrechte onderschat!

Lees meer collumns...

Een gedachte over “De incassomedewerker”

  1. Heel herkenbaar verhaal dit. De insteek van een incassobureau is toch om er uit te komen in de minnelijke fase. Niemand zit te wachten op een langdurige gerechtelijke procedure met extra kosten voor debiteur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>