Data storm

ING verkoopt betalingsgedrag

ING is van plan om gegevens over het betalingsgedrag van klanten te gaan verkopen. Bedrijven die van deze gegevens gebruik willen maken zouden daardoor potentiële klanten heel gericht met advertenties kunnen benaderen.

Het ligt heel gevoelig, het gebruiken, delen of verkopen van persoonlijke gegevens van klanten. Er ontstaat regelmatig discussie over. Bijvoorbeeld het uitwisselen van medische gegevens tussen verschillende zorginstanties of het delen van klantgegevens binnen bedrijven die onder een zelfde holding vallen. ING gooit als eerste bank de knuppel in het hoenderhok door betalingsgegevens van klanten te willen verkopen.

Banken hebben al uw betalingsgegevens

Een bank beschikt over heel veel betalingsgegevens van klanten. Alle pintransacties, zowel cash als in winkels en restaurants worden vastgelegd. Locatie, tijdstip en bedrag. Daarnaast alle incasso’s met betrekking tot bijvoorbeeld huur, hypotheek, verzekeringen, energie, zorgpremies, leningen, telecomproducten (mobiel,TV, internet), abonnementen, contributies en nog veel meer. Verder alle losse en incidentele overboekingen via internetbankieren, online betalingen via bijvoorbeeld Ideal en betalingen met creditcards. Kortom, de bank weet waar, wanneer, hoe vaak en waarvoor u betaalt. Dat zijn gegevens waar commerciële bedrijven heel graag gebruik van zouden maken. ING wil deze data analyseren en verkopen aan bedrijven. Daarbij geeft de bank aan dat geen individueel herleidbare gegevens zullen worden verkocht en zich te houden aan de geldende privacywetgeving.

Heeft u een keuze?

Klanten zouden kunnen kiezen of hun gegevens wel of niet door ING mogen worden verkocht. Het verkoopargument naar de klant is dat bedrijven klanten hierdoor scherpe en concurrerende aanbiedingen kunnen doen en de klant er dus voordeel bij heeft. De consumentenbond en politieke partijen zijn zeer kritisch over het plan. Zij vrezen dat de privacy op gespannen voet komt te staan met commerciële belangen.

Het is de vraag hoe vrijblijvend de keuze is die klanten hebben om hun betalingsgedrag wel of juist niet te laten verkopen. Het zal inhouden dat klanten die er voor kiezen dit niet te doen, meer betalen voor producten en diensten dan klanten die dat wel doen. Wie zijn winkelgedrag niet met Albert Heijn wil delen en geen Bonuskaart neemt, betaalt ook meer. Het is de macht van grote ondernemingen die consumenten dwingt privacy gevoelige gegevens prijs te geven. Onder de noemer “in het belang van de klant” levert dit waarschijnlijk vooral voor deze bedrijven meer omzet en winst op. De discussie en commotie over dit nieuwe plan van ING zal de komende periode ongetwijfeld voldoende aandacht in de media krijgen.

Update! ING trekt test in

Op 17 maart jl. heeft ING door alle commotie en onrust bij klanten aangegeven voorlopig geen test te gaan doen met het delen van betalingsgedrag van klanten.  De ING heeft in een open brief excuses aangeboden voor de ontstane onrust. Voorlopig gaat het idee dus in de ijskast. De bank gaat eerst in overleg met toezichthouders., klanten, en consumentenorganisaties. Daarna zal ING bepalen wat de te volgen koers is ten aanzien van dit onderwerp.

 Gerelateerde links en informatie

Lees meer over internetbankieren...
photo by: Herkie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>