Internetbankieren

Internetbankieren

Internetbankieren niet meer weg te denken

Internetbankieren is al jaren niet meer weg te denken uit het betalingsverkeer. Incidentele overboekingen, periodieke betalingen, het betalen van acceptgiro’s, het bijhouden van financiële huishoudboekjes, het aanvragen van nieuwe bankproducten, heel veel kan geregeld worden via internetbankieren. Waar vroeger het lokale bankfiliaal wekelijks werd bezocht voor opnames, stortingen of financiële adviezen, communiceren banken en consumenten tegenwoordig voor het belangrijkste deel via internetbankieren. De mogelijkheden en toepassingen zijn enorm toegenomen, de beveiliging is verbeterd en het gebruik van pc, laptop, tab of mobiele telefoon is de laatste jaren enorm gestegen. Kortom, internetbankieren is niet meer weg te denken uit de dagelijkse praktijk van het betalingsverkeer.

11 miljoen klanten regelen hun bankzaken via internetbankieren, 93% van de overboekingen gaat via internet, per jaar 3 miljard transacties

Voordelen van internetbankieren

Internetbankieren heeft veel voordelen, zowel voor de consument als voor de banken.

Belangrijkste voordelen voor de consument:

  • 24 uur per dag inzicht in bankzaken en de mogelijkheid transacties door te geven;
  • bankgegevens overal beschikbaar via pc, laptop, tab, telefoon;
  • in veel gevallen lagere kosten of betere voorwaarden (bijvoorbeeld spaarrente);
  • beter overzicht door extra faciliteiten zoals financieel adresboek, mutatie-overzichten, meerdere rekeningen in een portaal.

Belangrijkste voordelen voor banken:

  • kostenbesparing door minder inzet personeel en minder fysieke bankkantoren;
  • efficiency door beter geautomatiseerde processen;
  • eenvoudige en goedkope bereikbaarheid van klanten via internetbankieren (oa. met commerciële aanbiedingen);
  • kostenbesparing door het niet meer verzenden van grote hoeveelheden documenten.

Consumenten kunnen minder persoonlijk contact met de bank als een nadeel ervaren of moeite hebben met internetbankieren door weinig ervaring met het gebruik van internet. Toch nemen de producten en diensten die banken online aanbieden toe en zijn filialen vooral gericht op de complexere en adviesgevoelige producten.

Gerelateerde links en informatie

Lees meer over internetbankieren...

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>