Smartphonemaffia

Smartphonemaffia

Smartphones zijn al jaren hip en hot. Sterker, voor veel mensen is een leven zonder smartphone inmiddels volstrekt ondenkbaar. Vooral de generatie tussen de 14 en 45 jaar kan niet meer zonder. De smartphone staat met 24×7 toegang tot Whatsapp, Facebook, Instagram, Snapchat en andere online diensten garant voor contact met virtuele of echte vrienden. In sommige gevallen wordt de smartphone zelfs gebruikt om te bellen. Daarnaast is de smartphone in hét statussymbool van deze tijd. Zonder de nieuwste  Samsung Galaxy, Apple iPhone of HTC One tel je niet meer mee, hoor je er niet meer bij. Hier speelt de Smartphonemaffia al jaren op in. Door hippe smartphones gratis weg te geven bij een abonnement. Hoe mooi is dat? Het nieuwste en duurste model voor “0” euro, voor noppes, nada, niets! De iPhone 5s 64 GB bijvoorbeeld kost zonder abonnement rond de €899,- euro. Dat is voor veel mensen een heel fors bedrag. 

Dus wat doe je dan, als je er toch bij wilt horen? Je twee jaar “oude” iPhone doet het nog uitstekend….maar ja, daar kun je met goed fatsoen toch niet meer mee aankomen? 

De Smartphonemaffia heeft de oplossing. Je neemt een abonnement van  24 maanden voor €50 euro per maand. De nieuwe iPhone krijg je dan voor maar €140,- euro direct mee! Daar krijg je dan ook nog 1GB data en 300 belminuten bij cadeau. Kijk, dat is nog eens een aanbieding. Het gaat omgerekend over een bedrag van “slechts” €1.200,- euro over de hele looptijd. Maar die “lening” verstrekt de Smartphonemaffia graag, zonder na te gaan of de klant het maandelijkse bedrag wel kan betalen. Dat zien we dan wel….

Maffia….en dat zien wij in veel gevallen ook dan wel… Na een aantal maanden blijkt de €50,- per maand toch teveel. De klant komt in betalingsproblemen. Omdat het een jongere is zonder inkomen of een gezin in financiële problemen. Bijvoorbeeld omdat er 4 van dergelijke prachtige abonnementen voor vader, moeder, broer en zus zijn afgesloten. Daarnaast moeten huur, gas, elektra, zorgpremies en andere verplichtingen worden nagekomen. Dan is de Smartphonemaffia ineens een stuk minder vriendelijk. Na enkele aanmaningen komt het incassobureau in beeld. Het abonnement is door de Smartphonemaffia al snel stopgezet. En als er bijvoorbeeld slechts vijf maanden van het contract zijn betaald, zijn er nog 19 maanden te voldoen voor een bedrag van €950,- euro. Daar doet het incassobureau nog eens €142,50 incassokosten bij. En als het totale bedrag niet snel genoeg aan het incassobureau kan worden voldaan, zal een deurwaarder worden ingeschakeld. Dit zal nog veel hogere kosten met zich meebrengen.

De Smartphonemaffia wil maar één ding, zoveel mogelijk abonnementen verkopen. Dat een aanzienlijk deel van de klanten het abonnement uiteindelijk niet kan betalen, weten de telecomaanbieders al jaren. Maar daar hebben zij een hele mooie oplossing voor bedacht. De vorderingen worden verkocht aan incassobureaus en deurwaarders.

Dan is de Smartphonemaffia van de vorderingen af, geen omkijken meer naar. Dag “klant”, succes verder, het allerbeste!

Men weet op basis van ervaringscijfers dat een percentage (stel 10%) van nieuwe abonnementen uiteindelijk niet betaald zal worden. Deels door wanbetaling, deels door fraude. Ook daar is een simpele oplossing voor bedacht. Dit bedrag wordt door de Smartphonemaffia gewoon in de abonnementsprijzen opgenomen. De betalende klanten betalen die “wanbetalersopslag” vast heel graag en beseffen dit trouwens toch niet.  Het is voor de telecomaanbieders een gemakkelijke manier om geen verantwoordelijkheid te nemen voor het beschermen van kwetsbare doelgroepen die onder commerciële en sociale druk mee willen in de smartphonegekte.

Aanbieders en toezichthouders zouden fatsoenlijke maatregelen moeten nemen om deze klanten beter te beschermen. Goede voorlichting over de mogelijke consequenties voordat de aankoop tot stand komt. Niet alleen de snelle en commerciële “click en buy” aankopen, zonder enige waarschuwing. Daarnaast zou, zoals bij leningen al jaren verplicht is, een kredietwaardigheidscheck, op zijn plaats zijn.

Het begint met het morele besef bij de aanbieders dat het in deze tijd past om de klant centraal te stellen. En ja, dat zou kunnen betekenen dat dit ten koste gaat van een zeer bescheiden deel van de bonus van de Smartphonemaffiabazen….maar daar bedenken zij vast wel weer een mooie oplossing voor….het verlies aan bonus kan gewoon gecompenseerd worden door de abonnementsprijzen te verhogen…

Lees meer collumns...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>